pátek 10. července 2015

Nejtemnější hodina Barbary Erskinové je plná tajemství, duchů a nesmrtelné lásky


Věděli jste, že Barbara Erskinová, jedna z nejúspěšnějších britských spisovatelek, letos oslaví už jednasedmdesáté narozeniny? Já ne. Tedy až do dnešního večera. Právě jsem totiž dočetla její nejnovější knihu a naťukat Barbařino jméno do googlu bylo to jediné, na co jsem se bezprostředně po zaklapnutí románu zmohla... Je to totiž skvělý a naprosto dech beroucí příběh.... příběh, po jehož přečtení budete chtít o této výjimečné ženě vědět všechno...

Ještě než se dostanu ke knize, musím se Vám k něčemu přiznat. Historické romány nečtu a o Barbaře Erskinové jsem jaktěživ neslyšela. Poprvé jsem její jméno zaslechla z úst Rodaw z Knihánkova, která o románu Nejtemnější hodina mluvila v některém ze svých lednových videí. A přestože to byl začátek roku, a přestože všichni víme, kolik je toho Rodaw schopná přečíst, už tehdy tvrdila, že tohle pro ni bude nejlepší kniha roku 2015. Což byla skutečnost, která mě nalákala. Když jsem zjistila, že tenhle čtyř set stránkový román je navíc dostupný v naší městské knihovně, neváhala jsem a titul si okamžitě rezervovala. Což, jak jsem se záhy přesvědčila, bylo rozhodnutí naprosto skvělé... 
Tahle kniha v sobě ukrývá hned dvě časové linie - jedna je ze současnosti a jedna z druhé světové války. V současnosti se seznamuje s Lucy Stadishovou, která získala vytoužený grant na to, aby napsala knihu o malířce Evelyn Lucasové. Slavné válečné umělkyni, po které ovšem zůstalo žalostně málo dostupných informací a takřka žádná díla... 
Lucy se podaří zkontaktovat vnuka Evelyn, což se ukáže být zlatou žílou jejího zkoumání. Mike totiž nejen, že dosud žije v domě své babičky, ale navíc z její pozůstalosti až do teď nic nevyhodil. Lucy se tak postupně dostává k dopisům, které malířce chodily, i k jejím deníkům, které si Evelyn vedla od mládí až téměř do smrti. 
Sympatická provozovatelka galerie díky tomu postupně začíná rozplétat dramatický příběh hned několika životů a odkrývá tím pravdu, o kterou nikdo z dosud žijících nestojí. 
Příběh je propracován do nejmenších detailů, což dokládá i skutečnost, že v historické linii se seznamujeme přímo se samotnou Evelyn Lucasovou... 
Musím říct, že Nejtemnější hodina mě naprosto uchvátila. Zpočátku jsem, coby pracující, měla strach z toho, jak je román objemný - myslela jsem si, že ho budu číst celé věky. Tyhle obavy se ovšem po prvních padesáti stranách ukázaly, jako naprosto liché. Přestože kniha je poměrně "tlustá," děj má neuvěřitelný spád a plyne lehce a svižně. 
Zpočátku jsem si musela zvykat na střídání časových linií, ale v knize jsou přehledně označené, díky čemuž se žádný čtenář neztratí. 
Barbara Erskinová měla příběh promyšlený do posledního detailu a je vidět, že do psaní dávala nejen veškerý svůj spisovatelský um, ale i své srdce. Postavy jsou neuvěřitelně reálné a snadno uvěřitelné, což je podle mě způsobeno i tím, že historické skutečnosti autorka konzultovala se svým otcem, který dosud žije a za války působil u RAF. 
A přestože v ději hrají velmi významnou roli i duchové ze záhrobí, budete jim věřit. Nic tu není zbytečné a všechno do sebe dokonale zapadá... Konec byl velmi dojemný a nechyběla mu patřičná gradace. 
Za mě rozhodně VELKÝ PALEC NAHORU. Nejtemnější hodina je úžasný román, který rozhodně stojí za to si přečíst. Nebudete litovat. 
A malá poznámka na závěr - knihu vřele doporučuji i pánům. 

Název: Nejtemnější hodina
Autor: Barbara Erskinová
Přeložila: Eva Křístková
Vydalo nakladatelství: Brána
Rok vydání: 2015
Počet stran: 342
Hodnocení: 100%

2 komentáře:

  1. Přiznám se, že jsem od Erskinové zatím četla jednu knihu a ta mi nijak zvlášť neuhranula. Vlastně už si ani nevzpomenu na název. Nejtemnější hodina ale vypadá skvěle a myslím, že jí dám šanci :) Pěkně jsi mě zlanařila! :D :)

    OdpovědětVymazat
  2. Úžasná recenze :) na knihu mám zálusk díky naší Rodaw :) a tvá recenze mě ještě více navnadila!

    OdpovědětVymazat