pondělí 31. července 2017

Neviditelná zranění jsou plná smutku a hrůzy, ale naděje nechybí...


O knize Neviditelná zranění české spisovatelky Věry Fojtové jsem se dozvěděla díky recenzi na blogu Můj knižní ráj. (Mimochodem - pokud blog Šárky Fofoňkové nesledujete, určitě to napravte. Je skvělý a velice inspirativní! Odkaz najdete TADY). Šárčino hodnocení bylo tak plné emocí, že když  jsem na Neviditelná zranění narazila v naší městské knihovně, v regálu novinek, neváhala jsem a knihu si okamžitě vypůjčila. A víte co? Opět jsem se přesvědčila, že i autoři z českých luhů a hájů umějí psát a čtenářská veřejnost je často podceňuje. Neviditelná zranění jsou velice emotivní a silný román, na který určitě jen tak nezapomenete... 




V knize sledujeme životní osudy hned dvou lidí - lidí, kteří skutečně existovali. Jako první poznáte Rút - je to Židovka a v roce 1941 je jí sladkých šestnáct let. Namísto zábav, prvních lásek a tajných polibků ve ztemnělém parku je ale musí nastoupit do transportu a roky dospívání tráví nejprve v Terezíně a potom v Osvětimi. 

Druhým hlavním hrdinou Neviditelných zranění je Žid Ervín, který se s Rút v Terezíně setká a naváže nejisté přátelství. Jeho životní osudy sledujeme až po válce, kdy se z koncentračního tábora vrací do rodné vísky...

Autorka Ervínovi vyhradila podstatně menší část knihy, ale jeho příběh rozhodně nijak neodbyla. Jak se mu podařilo všechny ty hrůzy přežít? A jaké to je, po tom všem začít normální život? 

Jak jsem již zmínila, Rút i Ervín skutečně existovali, což se dozvíte, pokud budete věnovat pozornost doslovu Věry Fojtové na konci knihy. Příběh Rút se autorka dozvěděla z jejích dochovaných deníků, ten Ervínův slyšela zprostředkovaně převyprávěný. Autorka si navíc problematiku holocaustu podrobně nastudovala, což je na knize hodně znát. 

Neviditelná zranění jsou výborně zpracovaným románem, na který budete myslet ještě dlouho po dočtení. Kniha je plná hladu, hrůzy a nespravedlnosti, Věra Fojtová nic nepřikrášluje. Doporučuji neoblibovat si moc postavy. 

Už dlouho na mě žádná kniha nezapůsobila tak moc, jako právě Neviditelná zranění, která jsem měla přečtená za dva večery. Knížka je velice dobře napsaná, čtivá a uvěřitelná. Místy se mi u čtení chtělo křičet a místy plakat. Vše je popsané tak dokonale, že máte pocit, jako byste v Osvětimi společně s Rút byli také...

Neviditelná zranění jsou syrový, ale přesto velice dojemný příběh dvou Židů během druhé světové války (v případě Ervína tedy spíše po ní...). Je to knížka plná emocí, která si na nic nehraje. Knížka, která nenechá nikoho chladným. Po dočtení jsem o ní ještě dlouho přemýšlela. Myslím, že by to byla skvělá inovace povinné školní četby. 

Neviditelná zranění rozhodně doporučuji úplně všem. Je to příběh, který za srdce chytí každého. 

Název: Neviditelná zranění 
Autor: Věra Fojtová 
Vydalo nakladatelství: Moba 
Rok vydání: 2016
Počet stran: 248
Hodnocení: 100 %




2 komentáře:

  1. Ahoj, díky za tip na zajímavou knihu. Vůbec jsem o ní nevěděla, že existuje. :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Jsem moc ráda, že jsi z knihy taky nadšená :)

    OdpovědětVymazat