sobota 4. dubna 2015

Máte rádi Jane Austenovou? V tom případě pozor!

Hned na úvod této recenze Vás musím upozornit na jednu (asi trochu ostudnou) skutečnost - Jane Austenovou v podstatě vůbec neznám. Mám pocit, že kdysi, ještě na střední škole, nám  v hodinách literatury  promítli snímek Pýcha a předsudek (ovšem ruku do ohně bych za to už nedala) a matně si vybavuji, že kromě tohoto románu napsala ještě Rozum a cit. Tím ale moje znalost díla a života Jane Austenové končí...


Takže když jsem v knihovně narazila na Jak mi Jane Austenová zničila život, měla jsem neskonalou radost a natěšená si knihu odnesla domů - tím spíš, že anotace zněla docela lákavě... 
Hlavní hrdinku Emmu na stránkách knihy potkáváme ve chvíli, kdy se jí život ocitl vzhůru nohama. Ze dne na den totiž skončilo její manželství s uznávaným univerzitním profesorem a v troskách je i její (do té doby velice slibná) kariéra literární vědkyně. Psychicky zlomená Emma odjíždí z USA do Londýna a svou poslední naději upíná k záhadné paní Parrotové - ta totiž údajně vlastní dosud nezveřejněnou korespondenci Jane Austenové. Takový objev by mohl dát všechno (nebo aspoň většinu z toho) zase do pořádku a Emma (která byla svým manželem nařčena z plagiátorství) by se  mohla bez obav vrátit na vědeckou scénu... 
Ovšem jak se záhy ukazuje, získat utajené dopisy nebude vůbec jednoduché. Emma totiž musí splnit řadu úkolů, jež mají dokázat, že je vzácných dopisů hodna.... 
Musím říct, že ačkoliv jsem se na knihu těšila, po jejím přečtení jsem spíše zklamaná. Emma mi byla zprvu sympatická, ale ke konci jsem z ní měla pocit, že vlastně ani neví, co chce. Některé pasáže příběhu mi připadaly zbytečně popisné a rozvleklé a trochu jsem se u nich nudila... 
Na druhou stranu (protože já tvrdím, že žádná kniha není vysloveně špatná) musím ocenit originální námět a také to, že kniha se četla lehce a rychle. od čtenáře nevyžaduje přílišné soustředění. 
Také je třeba ocenit, že autorka čerpala z historicky doložených faktů (třebaže si do příběhu spoustu věcí přimyslela) a všechno čtenáři vysvětluje v závěru knihy. 
Myslím si, že neobvyklý příběh o Jane Austenové si své čtenáře (kteří na rozdíl ode mě zklamaní nebudou) rozhodně najde. Je to pěkné, neotřelé čtení, které oceníte zvláště pokud potřebujete číst něco nenáročného. Nebo pokud zrovna nemáte tzv. "čtecí období," ale nechcete "vypadnout z tempa." 

Název: Jak mi Jane Austenová zničila život 
Autor: Beth Pattillová 
Přeložila: Dagmar Čápová 
Vydalo nakladatelství: Ikar
Rok vydání: 2011
Počet stran: 240
Hodnocení: 60%

1 komentář:

  1. Tak jsem čekala knihu o další zhrzené ženě, jež celý život čeká na pana Darcyho (jedna postava z Pýcha a předsudek - zosobnění dokonalého muže). Nicméně námět zní zajímavě. Docela se divím, že si po knize sáhla, aniž bys něco od Austenové četla (nemyslím to ve zlém :).

    OdpovědětVymazat