pondělí 11. května 2015

Nejdelší jízda Nicholase Sparkse Vám vžene slzy do očí


Jedním z nejpopulárnějších amerických spisovatelů současnosti je Nicholas Sparks. Určitě ho znáte -  v poslední době se o něm hodně mluví i u nás. Tenhle na první pohled sympatický muž letos oslaví už své padesáté narozeniny, což mu ovšem nijak nebrání v tom plně se věnovat psaní. A přestože na svém kontě má tenhle šarmantní chlapík neuvěřitelných  třináct knih, inspirace mu zdá se nedochází - aktuálně dokonce píše dva romány najednou. 

Hned na úvod se přiznám, že Nicholase Sparkse sice znám, ale dosud jsem od něj četla pouze Vzkaz v láhvi - a bylo to opravdu hodně dávno. Proto jsem se do Nejdelší jízdy (což je román, který v roce 2014 vydalo nakladatelství Ikar) pustila s velkým očekáváním - která se (k mému překvapení) zcela naplnila. Nejdelší jízda je román, ve kterém máte příležitost sledovat osudy hned čtyř lidí najednou. Jako prvního potkáváme Iru - Žida, který se narodil už v roce 1920. Ví, že mu nezbývá mnoho času, a tak se rozhodne naposledy navštívit místo, kde po léta trávil dovolenou se svou milovanou manželkou Ruth. 

Jenže cestou ho potká nehoda - ve sněhové vánici sjede ze silnice a jeho automobil skončí na příkrém srázu. Nebohému starci nezbývá, než doufat, že ho někdo najde... což ovšem, vzhledem k počasí, není vůbec jisté... 
Zraněný Ira proto začne vzpomínat - především na manželku, na ženu, kterou po desítky let miloval a která pro něj byla doslova vším. Dcera profesora umění zemřela před devíti lety a on se s tím doposud nedokázal smířit. 
Druhou dvojicí, kterou v knize potkáváme, je Luke a Sophia. On je jezdec býčího rodea, ona studentka univerzity. Dohromady je svede náhoda a přestože mají na první pohled pramálo společného, začne to mezi nimi překvapivě jiskřit.... 
Musím říct, že ačkoliv Nejdelší jízda je poměrně obsáhlá (432 stran), naprosto mě pohltila. Je to neuvěřitelně propracovaný, krásný a dojemný příběh, který si rozhodně zaslouží pozornost i náročnějších čtenářů. Pokud máte obavy z přemíry romantiky, pak vězte, že romantika tady sice je, ale není to nikterak přehnané. Knihu rozhodně doporučuji i pánům - koneckonců Ira se zúčastnil druhé světové války... 
Už dlouho se mi nestalo, aby mě nějaká kniha sevřela tak pevně, že mi nedovolí odejít - téhle se to ale bez problémů podařilo. Posledních 100 stran jsem román prakticky neodkládala a brala ho sebou na všechna možná i nemožná místa (díkybohu za prodloužený víkend). 
Téměř do poslední chvíle jsem navíc nechápala, jaký má smysl skutečnost, že v knize souběžně probíhá ne jeden, ale rovnou dva příběhy (ovšem, jak se ukázalo, Sparks je mistr mezi vypravěči a všechno měl dokonale promyšlené...) 
No a konečně závěr... ten mě naprosto "emocionálně rozsekal." Brečela jsem jako želva (což se mi u knihy nestalo už několik let). 
Suma sumárum, za mě veliké doporučení a plných sto procent. Chválím také krásnou obálku, která příběh dokonale vystihuje..... 
PŘEČTĚTE SI TO!!! 

Název: Nejdelší jízda 
Autor: Nicholas Sparks 
Přeložila: Dana Stuchlá 
Vydalo nakladatelství: Ikar 
Rok vydání 2014
Počet stran: 432
Hodnocení: 100%

1 komentář:

  1. Nicholas Sparks je skvelý spisovateľ a odporučam aj ostatne jeho knihy :)

    OdpovědětVymazat