pondělí 2. listopadu 2015

Diagnóza: úplná slepota. Za deset let...


Edice Inteligentních románů pro inteligentní ženy, kterou od roku 2012 vydává nakladatelství Domino, se rozrostla o další titul. Tentokrát majitelka nakladatelství, paní Karin Lednická, vsadila na Nicole C. Kear a její autobiografický román Teď už tě vidím. Má 318 stránek a krásnou červenou obálku. To ale není všechno... tahle kniha v sobě totiž skrývá neobyčejně silný (a přitom úsměvný) příběh....
Jak už jsem zmínila, jedná se o autobiografii, což jinými slovy znamená, že hlavní hrdinkou je sama autorka, která popisuje to, kam ji život zavanul... 
Poprvé se s ní setkáváme o prázdninách, mezi druhákem a třeťákem. Nicole je toho času studentkou divadelní školy a právě si prošla smutným rozchodem se svou první láskou - Žabákem. Nechápejte to špatně - pochopitelně chodila s klukem - jen měl příliš hubené nohy, a tak ho babička Nicole překřtila na Žabáka. Což se kupodivu ujalo... :-) 
Nicole už v té době nosí kontaktní čočky a jednou, při běžné kontrole, ji její oční lékařka pošle na vyšetření, kterému se běžné říká "čistě pro jistotu." Jenže se ukáže, že v případě Nicole to čistě pro jistotu nebylo - doktor Hall totiž odhalí šokující diagnózu - degenerativní onemocnění sítnice. Tahle dědičná choroba, (kterou ale v rodině Nicole nikdo jaktěživ neměl) v praxi znamená jediné. Nejpozději za deset let oslepne. Úplně... 
Umíte si to představit? Co byste v takovém případě dělali? Pokud čekáte, že se Nicole zhroutí, případně začne svůj život přizpůsobovat "období v temnotě," mýlíte se. 
Tahle sympaťačka dál "jede na plný plyn..." A to i přesto, že jak roky ubíhají, je to stále těžší a těžší... zvlášť, když o její chorobě ví jen nejbližší rodina... 

Musím říct, že tahle kniha mě opravdu překvapila. Když jsem zjistila, že se jedná o autobiografický román, tak nějak jsem byla na rozpacích. Bála jsem se, že to bude příliš suché - asi jako knížky z povinné četby. Ale protože Edice inteligentních románů je moje oblíbená, zvědavost byla nakonec silnější... a já tomuhle románu dala šanci. A musím konstatovat jediné - díkybohu za to. 

Knížka s názvem Teď už tě vidím je totiž úžasná a Nicole mi byla sympatická od první stránky. Zatímco její rodina se po vyřknutí "osudné diagnózy" zhroutila, nadějná mladá herečka naopak začala "žít naplno," vědomě přitom ignorujíc rady lékařů i svých nejbližších. 
Prokázala přitom obrovskou odvahu a já ji nesmírně obdivuji. Celý svůj dosavadní život se totiž řídí heslem: "Nejde to? Já Vám ukážu, že to jde..." a takových lidí moc není. 
Ze své diagnózy si zkrátka nesedla na zadek - přistoupila k ní jako k jedné velké výzvě. Už jako teenager si začala plnit sny... a pokračuje v tom i jako slepá. 

A navíc má obrovský vypravěčský talent! Román Teď už tě vidím je totiž doslova mistrně napsaný. Velice mile a vtipně - a překvapivě svižně. Rozhodně se nedá říct, že by se Nicole vyžívala ve zdlouhavém  popisu. Koneckonců román má jen něco málo přes tři sta stránek a my s hrdinkou prožijeme přes deset let... to si myslím, že mluví za vše. 

Musím říct, že v knize Teď už tě vidím se objevilo hned několik pasáží, u kterých jsem se doslova "smála nahlas." Nicole se totiž umí na svůj život dívat s velikým nadhledem a obrovskou dávkou humoru... ani chvíli se nelitovala. 
Na druhou stranu se dobrovolně přiznávám, že teprve při čtení této knihy jsem si uvědomila, s jakými peripetiemi se denně potýkají lidé s onemocněními zraku. I obyčejné přecházení silnice, krájení zeleniny, nebo večírek ve špatně osvětleném baru může být problém... 

Suma sumárum: Román Teď už tě vidím je silným a nezapomenutelným příběhem a ukázkou, jak daleko můžete dojít, pokud se rozhodnete s nepřízní osudu bojovat. Je to kniha plná odhodlání, naděje a chuti do života... kniha, kterou stojí za to si přečíst. 

Za mě velký palec nahoru a plných 100 %. Strašně ráda bych se s Nicole jednou setkala... je to skvělá žena.

Za recenzní výtisk z celého srdce děkuji nakladatelství Domino. Knihu si můžete koupit ZDE

Název: Teď už tě vidím
Autor: Nicole C. Kear
Přeložila: Jitka Šišáková 
Vydalo nakladatelství: Domino 
Rok vydání: 2015
Počet stran: 318
Hodnocení: 100 %



3 komentáře:

  1. Já bohuzel cetla negativni recenzi, tak jsem zas na vazkach :(. A ty zas pises, ze ti byla sympaticka..asi budu muset pockat na vice recenzi :D

    OdpovědětVymazat
  2. Tahle knížka me uz zaujala když vyšla. Přeci jen téma slepota je pro mě noční můra!

    OdpovědětVymazat