neděle 28. února 2021

Jak jsem potkala Boženu Němcovou... a našla tak novou kamarádku

 

Přátelé, viděli jste Boženu? Mám na mysli čtyřdílné životopisné drama z produkce České televize. Vím, že na obrazovkách byla už počátkem letošního roku... já se k ní ale dostala až teď. Včera jsem si ze zvědavosti v archivu ČT pustila první díl, že to zkusím - a zhltla jsem celou sérii za jediné odpoledne. V závěru jsem plakala jako želva. Boženu Němcovou jsem do teď znala jen z jejích knih a z hodin literatury.... že bych v ní ale po letech mohla najít přítelkyni, mě ani ve snu nenapadlo. 


Samozřejmě, že vím, kdo byla Božena Němcová. A dokonce jsem četla všechny její knihy. V páté třídě základní školy jsem měla - pokud jde o klasickou literaturu - doslova mánii. Četla jsem v té době Boženu Němcovou, Karolínu Světlou, Honoré Balzaca, Gustava Flauberta a mnohé další - Božena ale patřila k mým velkým oblíbenkyním. Babičce jsem nikdy takříkajíc "na chuť" nepřišla, ale třeba povídky "V zámku a podzámčí" se mi hodně líbily. Samozřejmě ve škole to ze mě udělalo ještě většího exota, než za jakého jsem do té doby byla - přece jenom dvanáctiletá holka, která má pod paží knížku od Němcové, se hned tak nevidí. 

Když o tom teď tak přemýšlím, Božena mě vlastně provází celým životem. U maturity jsem si vytáhla "realismus v české literatuře," do kterého tahle spisovatelka taky patří. Ráda na to vzpomínám. S naším mladým češtinářem jsme totiž tenkrát spíš než o letopočtech a životě, diskutovali o knihách - a bylo to moc fajn. Vlastně jsem si ani nepřipadala jako ve škole. Měla jsem to vše načteno a češtinář to poznal, což je jasné. Povídali jsme si o Boženě a o Karlu Havlíčku Borovském, srovnávali jejich knihy, a těch patnáct minut strašně rychle uteklo. Jen pro zajímavost - dostala jsem jedničku. :-)

No a můj budoucí manžel Václav pochází ze Světlé - to je malinkatá víska (doslova pár domečků) nedaleko Ratibořic. Do proslulého Babiččina údolí je to jen pár kroků. Vlastně jsme tam spolu byli na prvním výletě. A naprosto jsem si to tam zamilovala. 

O životě Boženy jsem nic moc nevěděla - snad jen to, že zemřela hodně mladá na tuberkulózu a že měla za manžela muže, který byl o dost starší, a se kterým nebyla šťastná. Jak moc to bylo zlé, jsem zjistila až díky filmu. 


Přátelé, série "Božena" mě naprosto dostala a chytila za srdce. Kdybych Boženu potkala, chtěla  bych se s ní okamžitě kamarádit! A že to byla běhna, která měla zálety s muži? I takové komentáře ke mě na internetu přilétly... já si to ale nemyslím. 

Že měla milence je nepopiratelné, ale nemyslím si, že to byla běhna. Manželství, do kterého byla donucena rodiči, nebylo šťastné. A věřím tomu, že s Josefem Němcem se milovali - svým způsobem určitě. Je to vidět hlavně v první části série. Spojovalo je vlastenectví, politická angažovanost... a dokázali jeden druhého podržet. 


Josef ale očekával ženu bez ambicí, která bude plnit svou úlohu - starat se o domácnost a o rodinu, rodit děti a reprezentovat svého muže. Božena zatím toužila po společnosti, chtěla tvořit a hlavně - chtěla dřímat otěže svého života ve vlastních rukách. Chtěla rozhodovat sama za sebe, chtěla být nezávislá a soběstačná. Chtěla dokázat, že je stejně schopná, jako muž. A víte co je nejlepší? Ona skutečně byla. A co víc... byla ještě schopnější, než mnoho mužů. Měla jen smůlu - předběhla svou dobu. 

I v tom si myslím, že byl kámen úrazu - zastínila vlastního manžela. Což v té době byla věc nevídaná.  Byla slavnější než on. 

A že měla zálety s muži? Myslím si, že hledala lásku. To je celé. V manželství nebyla šťastná, a prostě jen chtěla milovat. Já sama nemám Boženě co vyčítat. Taky jsem byla zadaná, když jsme se potkali s Václavem. A taky jsem nebyla šťastná. Jenže já jsem měla štěstí. Narodila jsem se o 169 let později. Někteří lidi mě odsoudili, sousedi si pokoutně šeptali... ale časem se na to zapomnělo. Přestalo to být zajímavé. Jak řekla Božena: Láska nemůže být rozumná. Proto je tak silná a jedinečná." 

Po zhlédnutí série jsem dlouho přemýšlela o tom, jak by to s touhle spisovatelkou dopadlo, kdyby mohla být se svojí životní láskou - Bolemírem Nebeským. Třeba by i žila déle... a víc by toho napsala. 

Z filmu vyplývá, že Božena měla problémy s penězi - neuměla s nimi hospodařit a většinu života žila na dluh - to mě překvapilo. Na druhou stranu se to asi dalo čekat - i dnes to mají spisovatelé finančně těžké a čistě psaním se živí jen zlomek z nich. Vlastně to vím, akorát o Michalu Vieweghovi. 

Sečteno a podtrženo - asi sami cítíte, jak moc na mě tenhle film České televize zapůsobil. Opravdu se jim to povedlo... a moc děkuji své kamarádce Šárce Fofoňkové, která mě na Boženu upozornila - se slovy, že se na to určitě musím podívat. Nebýt jí, celá tahle série by mi pravděpodobně unikla - nemáme totiž televizi a média nesledujeme. 

Jak Božena skončila, je mi líto - určitě si nezasloužila takový konec. Že měla tuberkulózu, jsem věděla, ale že měla "ženské problémy," mě minulo. Musela hrozně trpět. Celé roky. 

Samozřejmě neříkám, že byla svatá. To určitě nebyla. Ale byla to pokroková, inteligentní žena, která byla o dvě století popředu. Bohužel. Nebo možná... bohudík. 

Kdyby v dnešní době psala tak skvělé knihy, společnost by jí všechny ty "mírné prohřešky" a románky snadno odpustila. Nikdo by se nad tím nepozastavil. 


Chcete-li se na sérii Božena podívat také, odkaz je ZDE












Žádné komentáře:

Okomentovat