sobota 21. července 2018

Arabská žena Vás bude bavit, šokovat i děsit...


První díl "arabské trilogie" z dílny polské autorky Tanyi Valkové mám z Levných knih. Knížka mě zaujala na první pohled svou krásnou obálkou, ale beze studu přiznávám, že jsem byla odhodlaná ji v prodejně nechat. Už proto, že knížky o smíšených katolicko - muslimských manželstvích jsem v minulosti hodně četla, takže jsem měla za to, že mě už nemohou ničím překvapit. Nakonec jsem se ale přece jen odhodlala, dát Arabské ženě šanci. Může za to Danuška Goliášová, zdatná booktuberka, kterou určitě znáte. Četla jak Arabskou ženu, tak Arabskou dceru (tedy druhý díl této ságy) a z obou knih byla nadšená. Tak nadšená, že svým entuziasmem nakazila i mne a já si knížku jednoho krásného dne z Levných knih odnesla domů... 


Hlavní hrdinka románu se jmenuje Dorota. Pochází z velmi skromných poměrů, což ke dáno i tím, že vyrůstá pouze s mámou. Když se na oslavě svých osmnáctin Dorota seznámí s Arabem Ahmedem, je z toho láska na první pohled. V hluboce katolickém a konzervativím Polsku ovšem není jednoduché, tento vztah obhájit. Za nějaký čas navíc Dorota zjistí, že je těhotná a atraktivního Araba si vezme za manžela. I když manželství není bez mráčků, po nějaké době se mladá rodinka (již ve třech) stěhuje do Ahmedovy rodné Libye. Natěšená Dorota ale velmi brzy zjišťuje, že se slibovanými novými začátky a lepšími zítřky to nakonec nebude až tak horké. Život v tradiční muslimské rodině je pro mladou Evropanku totiž všechno možné, jen ne jednoduchý...

Hned na úvod svého hodnocení musím říct, že kniha je velmi dobře napsaná, čtivá a plná zvratů. Za přečtení rozhodně stojí. A to i přesto, že první polovina mi chvílemi připadala trochu rozvláčná. Na hlavní hrdinku Dorotu si budete muset zvyknout, zejména zpočátku se profiluje jako sobecká naivka, ale jak příběh postupoval, měla jsem ji čím dál raději. 

Život tradiční muslimské rodiny je v Arabské ženě velmi dobře popsaný, je vidět, že se autorka s tímto prostředím dokonale seznámila. Na čtivosti knížce přidává i to, že je podle skutečných událostí - Tanya Valková v románu dohromady spojila hned několik životních příběhů. Knížka je napsána ich formou, v roli vypravěče je přímo hlavní hrdinka. 

Závěr je velmi překvapivý a napínavý, nebála bych se ho označit za thriller. Celkově je příběh uvěřitelný a poutavý, jakmile se začtete, nebude snadné knížku odložit. 

Ráda bych upozornila, že konec je (vzhledem k druhému dílu pochopitelně) hodně otevřený, takže doporučuju pořídit si rovnou i pokračování - knížku Arabská dcera. 

Doporučuji! Stoprocentní hodnocení ode mě knížka sice nedostane, kvůli těm místy rozvláčným pasážím v první půlce, ale určitě i tak to stojí za to. 

Název: Arabská žena
Autor: Tanya Valková
Přeložila: Barbora Gregorová 
Vydalo nakladatelství: Ikar (Euromedia Group)
Rok vydání: 2017 (druhé vydání, první vydání 2012)
Počet stran: 488
Hodnocení: 80 %

Žádné komentáře:

Okomentovat