sobota 18. srpna 2018

Tisíc východů slunce - romantický příběh (nejen) na dovolenou


Sabina Zelená je spisovatelka o pouhý rok starší než já, a tak není divu, že jsem si její prvotinu "Tisíc východů slunce" pořídila s velkým nadšením a očekáváním. Knížku u nás vydalo nakladatelství Fragment a dopřálo jí krásnou obálku, která určitě neudělá ostudu v žádné knihovně. Co se týká samotného příběhu - musím přiznat, že jsem čekala trochu víc. Tak nějak si ovšem říkám, že se Sabina teprve rozepisuje a svůj potenciál plně odhalí v některé ze svých dalších knih. 
Hlavní hrdinka knihy se jmenuje Pavla. Žije ve Švýcarsku a potkáváme ji ve velmi těžkém životním období - právě totiž ztratila hned dva lidi najednou. Při tragické dopravní nehodě zahynul nejen její milovaný manžel, ale na sedadle spolujezdce i její tatínek. Pavla tak zůstala úplně sama, maminku totiž nemá už mnoho let. 


V okamžiku, kdy Pavla neví, co se sebou a nedokáže si představit, jak bude dále fungovat (tím spíš, když ví, že je těhotná), jí přichází na pomoc babička. Mladá žena se nakonec rozhodne k babičce přestěhovat. Místem, kde by měla začít nový život, se tak stává malá podhorská víska v Čechách a malý nenápadný domek. Ale opravdu půjde začít znovu? 

Tisíc východů slunce je velice pěkná prvotina, která si určitě najde mnoho příznivců. Jedná se o poměrně útlou knihu (pouhých 224 stran) v měkké vazbě, což z ní dělá příjemnnou oddechovku na letní dovolenou. V kufru nebo v batohu zabere mnimum místa a určitě se Vám postará o několik hezkých večerů. 

Za sebe ovšem musím přiznat, že očekávaný wau efekt se v tomto případě nedostavil. Navzdory tomu, že začátek je plný zvratů a emocí, do knížky jsem se nemohla začíst. Ačkoliv mi byla hlavní hrdinka velice sympatická, nějak mě o všem tom smutku kolem sebe nedokázala přesvědčit. 

Jakmile jsem "překonala" pro mě slabší začátek, z knížky se vyklubala velice příjemná společnice. Líbilo se mi, že autorka zvolila střídání vypravěců - v knížce najdete kapitoly vyprávěné z pohledu Pavly, z pohledu její babičky i z pohledu jejich souseda Zbyška. Kapitoly jsou velmi krátké, což románu přidává na čtivosti. 

Autorka ovšem tak trochu "klouže po povrchu." Čtenáři neservíruje rodinné drama, ale příjemný letní románek, do jisté míry hodně předvídatelný. Přiznávám, že tímto mne trochu zaskočila - těšila jsem se na psychologicky laděný příběh, které mám velmi ráda. 

I přesto se mi Tisíc východů slunce líbilo. Když k nim budete přistupovat jako k letní oddechovce,  která má za úkol především zpříjemnit čas, nemohou Vás zklamat. 

Autorce Sabině Zelené držím palce v další tvorbě a jsem zvědavá, kam se posune s příští knihou. Spisovatelský potenciál rozhodně má. 

Název: Tisíc východů slunce
Autor: Sabina Zelená 
Vydalo nakladatelství: Fragment
Rok vydání: 2017
Počet stran: 224
Hodnocení: 75 %


1 komentář:

  1. Mne sa kniha aj keď je predvídateľná páčila.Začiatok je trošku depresivny ale v Paulinej situácii sa nie je čo diviť.Beriem je ako oddychovku a rozhodne tú z lepších čo som niekedy čítala :)

    OdpovědětVymazat